Saturday 30 April 2016

SARAPAN BERAT ITU PERLU.....BENARKAH?

salam sejahtera

semoga hari ini kita adalah insan yang lebih baik dari semalam...


selamat bercuti kepada semua...panjang weekend kali ini.dah sarapan?
agaknya apa sarapan pada pagi ni?
jika ingin menjaga kesihatan, ambillah sarapan yang ringan dan kurang kandungan karbohidrat serta gula.

jangan ledakkan kandungan gula dalam darah kita terutama sekali selepas semalaman tubuh berehat.pengambilan sarapan yang berat akan membuatkan insulin terpaksa bekerja keras.mengulangi perkara yang sama pada setiap waktu makan dan pada setiap hari akan menyebabkan kita mengalami situasi yg disebut "insulin resistance".
bila keadaan ini berlaku kita akan mengalami kandungan gula yang tinggi dalam darah (kencing manis).inilah permulaan kepada semua penyakit kronik.

antara pilihan yang baik untuk sarapan adalah telur rebus, buah-buahan, salad atau sekadar jus sayuran bagi yang berusaha menurunkan berat badan.

kepercayaa bahawa mengambil sarapan yang berat untuk keperluan tenaga semasa bekerja adalah tidak benar.ia sebenarnya membebankan organ tubuh kita. adalah lebih baik mengambil makanan dalam kadar yang sederhana serta seimbang untuk sepanjang hari.




marilah kita sama-sama menjaga kesihatan. kurangkan pengambilan karbohidrat dan gula.lebihkan serat, lemak dan protein supaya badan kita dapat berfungsi dengan sempurna.


**saya sarapan jagung rebus dan air kosong hari ni.






1 comment:

Acik Erna said...

biasa pagi2 acik sarapan kuih ieda..dah kol 10..mkn berat sikit..