Thursday 5 March 2015

SPM BUKAN SEGALANYA

salam sejahtera....

keputusan SPM telah diumumkan.
ramai yang mencatat kecemerlangan...ramai yang tidak mencapai target dan ramai juga yang kecundang.
walau apa jua keputusan yang diperolehi,semestinya ia berkadaran secara langsung dengan tahap usaha diri pelajar tersebut.
usaha banyak...banyaklah hasilnya
usaha kurang...kurang juga hasilnya

bagi yang tidak cemerlang, tidak perlulah terlalu kecewa dengan apa yang diperolehi.pandang ke hadapan....sangat banyak jalan dan pilihan yang boleh diambil.jadikan apa yang telah dilalui sebagai iktibar.bangun dari kegagalan dan ciptalah kejayaan.

bagi yang mencatat kejayaan dengan deretan A, tahniah atas kejayaan itu.jadikan ia sebagai lonjakan untuk melakukan yang lebih baik.pilihlah haluan atau bidang yang diminati bukannya kerana nak ikut kawan atau kerana nak ikut hajat ibubapa.
melakukan sesuatu yang tidak kita sukai tidak akan membawa kita ke mana-mana melainkan penuh dengan tekanan dan kekecewaan.


bagi pihak ibubapa, terimalah apa saja keputusan yang diperolehi anak-anak dengan hati terbuka.berikan sokongan dan panduan untuk mereka terus memajukan diri.kejayaan dalam hidup tidak bergantung 100% kepada keputusan SPM....banyak lagi perkara yang perlu mereka lalui dan hadapi.
paling utama, marilah kita bersama-sama melengkapi diri anak-anak dengan ilmu dunia dan akhirat.kejayaan hidup bukan sekadar berjaya dalam akademik dan kerjaya tetapi juga berjaya menjadi hambaNya yang hidup berlandaskan agama.


semoga kita semua berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.

MULAKAN LANGKAH BARU YANG LEBIH BAIK SETIAP HARI.

No comments: