Saturday 3 June 2017

PANKREAS LEBIH SIHAT DENGAN BERPUASA

salam sejahtera...
memasuki minggu ke dua Ramadhan. moga kita semua terus diberikan peluang untuk menjalani ibadah ini dengan sempurna.
untuk anda yang diuji dengan masalah kesihatan, moga Allah memberi kesembuhan dengan segera.


sepanjang Ramadhan, mengikut pengalaman yang lepas saya dapati ramai yang mengidap kencing manis mengalami peningkatan paras gula berbanding sebelumnya. tambahan pula jika Ramadhan serentak dengan musim buah.

sepatutnya semasa berpuasa, paras gula menjadi lebih terkawal.malangnya tabiat pengambilan makanan yang berlebihan dari kumpulan karbohidrat serta minuman yang bergula tinggi menyebabkan status kencing manis menjadi lebih teruk.

lebihkan sayuran dalam menu anda
protein dan lemak yang sihat jangan dilupa
kurangkan karbohidrat dan gula

terdapat kajian yang dibuat ke atas tikus menunjukkan bahawa, berpuasa secara berselang seli (intermittent fasting) boleh mengembalikan fungsi pankreas. ia menjadikan sel beta lebih sensitif terhadap gula dalam darah dan juga menggalakkan pembentukan sel-sel beta yang baru yang lebih sihat dan mampu mengawal gula dengan lebih sempurna.
ujian di dalam makmal juga dijalankan terhadap sel manusia dan didapati menunjukkan respon yang serupa. belum ada kajian secara intensif terhadap manusia dijalankan. 

indahnya suruhan dan ajaran agama kita. dalam menjalankan ibadat, kita dapat mengumpul pahala sambil memulihkan kesihatan. namun penting untuk kita sentiasa bersederhana semasa berbuka dan sepanjang malam agar nikmat dan pahala yang sepatutnya dihimpun sepanjang Ramadhan tidak hilang dengan sia-sia.


baca lebih lanjut di SINI

selamat beribadat...
selamat menjaga kesihatan masing-masing.

walaupun berpuasa, vitamin jangan dilupa.


andai keletihan, pulihkan dengan PERFORMANCE DRINK semasa berbuka..juga semasa sahur.
sesuai untuk dewasa dan kanak-kanak.




No comments: