Monday 23 March 2015

RAHSIA ORANG GOUT BOLEH MAKAN NASI LEMAK SAMBAL BILIS

salam sejahtera...

nasi  lemak adalah menu paling laris di rumah saya. semua suka makan.saya pun suka ja nak sediakan sebab sekali masak boleh cover untuk sarapan, lunch dan ada kalanya dinner...senang kerja.


cumanya, bila kenangkan suami jadi hilang mood nak masak....tapi itu dulu.sekarang tak lagi.

dalam nasi lemak, hidangan tambahan utama adalah ikan bilis..bagi yang mengidap GOUT ikan bilis adalah antara yang perlu dielakkan.suami saya juga begitu.makan ikan bilis, bersedialah untuk tanggung akibatnya.
ikan bilis mengandungi purine yang tinggi.proses pemecahan purine di dalam badan akan menghasilkan asid urik.kandungan asid urik yang tinggi boleh mendap pada sendi dan menyebabkan keradangan serta kesakitan.ia dikenali sebagai serangan gout.





sejak penghujung 2013.....
(antara faktor utama saya terjebak dengna suplemen Shaklee adalah kerana goutnya...)
suami mula mengamalkan ALFALFA dan OMEGAGUARD serta AJHT secara konsisten.saya mula melihat perubahan pada serangan gout....ia berkurang dengan ketara.
sekarang dia hanya teruskan setiap hari dengan Alfalfa dan Omegaguard....


alhamdulillah....saya boleh masak nasi lemak dengan lapang dada...hehe.
Sabtu baru-baru ni sekali lagi beresepi nasi lemak. Ahad hingga Selasa (esok) jadualnya padat dengan kerja luar.jika dulu, sebelum kenal Shaklee memang dia perlu berpantang sepenuhnya jika ada kegiatan/aktiviti padat sebab kalau tak berpantang maka paling lewat sebaik-baik selesai kerja dia akan terbaring dalam bilik selama 2 atau 3 hari...
kali ini...alhamdulillah...hanya rasa sedikit tidak selesa tapi kerja berjalan lancar.



pengambilan alfalfa dan omegaguard tetap diteruskan disamping minum air kosong yang banyak.


Alfalfa sebagai agen detoks turut membantu melancarkan pembuangan air kencing serta mengurangkan paras asid urik dalam darah.
asid urik adalah punca kepada serangan gout.

**KEBAIKAN ALFALFA

Omegaguard bertindak sebagai antikeradangan yang mengurangkan bengkak dan kesakitan.

**LAGI KISAH OMEGAGUARD 



penyakit GOUT ini tak akan sembuh 100% namun ia boleh dikawal agar pengidapnya dapat menjalani kehidupan dan kegiatan harian dengan selesa.

mengawal dengan menggunakan suplemen yang ternyata selamat adalah jauh lebih baik daripada menggunakan ubatan.penggunaan ubat-ubatan secara berpanjangan mampu membawa kesan sampingan yang tidak diingini kepada tubuh kita.
ubat tahan sakit jika diambil secara berterusan boleh menyebabkan luka dan pendarahan pada usus.
begitu juga dengan ubatan lain untuk gout seperti allopurinol yang boleh menyebabkan kemerahan pada kulit (alahan), gangguan kepada jumlah sel darah, muntah, pening, perut tidak selesa dan sebagainya.

gunalah ubat-ubatan pada masa yang sesuai contohnya ketika kesakitan yang kuat tetapi cuba elakkan penggunaan berterusan.

jaga pemakanan, makan secara sederhana dan amalkan suplemen yang sesuai...
jangan lupa....kawal berat badan
(bab ni my suami mmg payah sikit...hihi)

insyaAllah serangan gout pasti jauh berkurangan.



feel free to ask
IEDA: 0107796751 (sms/wassap/tgm)

**pengedar Shaklee Sungai Petani & Merbok





No comments: